Ik ben op zoek naar

Electronic Sound Session - 14 februari

De geschiedenis van de elektronische muziek gaat verder terug dan die van de Rock'n'Roll. 100 jaar geleden kwam Leon Theremin al met zijn analoge synthesizer. Die je weliswaar met de beweging van de handen in het veld rond het instrument moest bespelen, maar het geluid werd elektronisch opgewekt.

Na de 2e Wereld Oorlog kwam de bandopnemer en primitief ogende moderne synthesizer de opmars van de elektronische muziek goed op gang. Componisten als Schaeffer en Stockhausen zagen in de elektronische klanken een middel om te breken met de traditionele instrumenten. Immers een nieuwe tijd vraagt om nieuwe geluids. Philips speelt een heel belangrijke rol in de opkomst van de elektronische. In het NatLAb in Eindhoven wordt door Dick Raaijmakers druk geëxperimenteerd met elektronische geluids opwekkers. Met niet alleen in Eindhoven worden er nieuwe wegen ingeslagen, ook in Köln en New York opent met de deuren voor deze onwereldse klanken. In de vroege jaren 60 wordt de lijn doorgetrokken door de Radio Phonic Workshop, bij de BBC. De soundtrack van Dr Who is een klassieker.

Tegen het van dat decennium komen de eerste compactere synthesizer op de markt. De mellotron (veel gebruikt door The Beatles) en de Moog zorgen voor de aanzet van de doorbraak in de jaren 70.

Tangerine Dream en Kraftwerk leggen de basis voor een heel nieuwe muziek, pas later in de jaren 90 tot een volwassen muziekstroming zal uitgroeien: acid en house.

Inmiddels zijn we alweer 30 jaar verder en gaat het brede publiek er vanuit de elektronische muziek louter en alleen dance of techno muziek is. Echter niets is minder waar.

Een brede waaier aan verschillende stijlen, soorten en genres bestaan binnen de elektronische muziek.

Het zijn juist die genres, die op deze avond, meer op de voorgrond gaan treden: ambient, circuit bending, minimalistisch triphop, glitch, modular sonic intervention en low-industrial.

Jan d'Hooghe en Luk Sponselee zijn beide actief in de muziek in verschillende bands (De Clingse Bossen, The Flipside Paradox), maar ook als soloartiesten. Beide zijn verzot op synthesizers en allebei vanuit een totaal verschillende invalshoek. Waar d'Hooghe het meer zoekt in de modular synthesizer, waarbij hij op zoek is naar een eigen samenstelling van verschillende onderdelen om zo tot een klank te komen, gebruikt Sponselee meerdere kant-en-klare synthesizers om tot een amalgaam van geluid te komen.

Ze benadrukken dat het gaat om improvisatie en samen komen van verschillende werelden. Waarbij ook anderen mogen deelnemen. In principe kan iedereen met een elektronisch instrument meedoen. Men hoeft niet geschoold te zijn, dat zijn immers zelf ook niet. Maar beheersing van het instrument is wel gewenst. En kunnen luisteren naar elkaar om elkaar de ruimte te geven in het klankdecor

Ze zijn niet op zoek naar de ultieme solo, zoals bij de klassieke jamsessions, maar voor hun is het samen muziek maken belangrijk. Ze zijn op zoek naar klankkleur, atmosfeer, arrangement van de verschillende klanken.

De avond begint om 19:30 uur

Er is apparatuur aanwezig om het geluid te versterken en een mengpaneel om in te pluggen.

De toegang is gratis.

Terug naar het overzicht